Home Vincent's Column Het einde van gratis!

0 3465

Eindelijk, de eerste tekenen van het einde van de gratis internet diensten komen eraan. Werd ik vorig jaar nog uitgejouwd omdat ik vertelde graag te betalen voor goede internet diensten, want betalen was niet des internets, nu krijg ik elke week Emails van diensten die me vertellen to pay or get out. Verder verdwijnen nu in rap temp geweldige diensten omdat ze niet meer voor niets de zon op kunnen laten gaan.

Zo gebruik ik http://www.netwhistle.com/ om in de gaten te houden of mijn websites nog goed functioneren, ik krijg keurig een Emailtje of SMS als mijn website plat gaat of te langzaam is, wat nogal eens gebeurde. Nu willen ze er $9/maand voor hebben als ze 1/dag controleren en $140 als ze elke 5 minuten mijn performance bekijken. Nu, ik heb met plezier betaald want ze doen iets nuttig voor me.

Een bedrijf wat geen geld gaat vragen is www.spoton.com , op deze  website staan al mijn bookmarks altijd klaar om op elke PC te gebruiken als er maar een internet verbinding is. 

Dit is een trend die ik erg graag verder wil doorvoeren, niet alleen mijn bookmarks maar ook mijn Email, adressenlijsten, documenten, passwords etc. Alles moet op het net veilig bewaard worden. Komen een aantal uiteenlopende kandidaten voor, bv Microsoft met de .NET strategie of een compleet andere van Roger van Boxel die een digitale kluis voor iedereen wil reserveren met een digitale handtekening. Wie vertrouw je meer en wie wordt makkelijker te gebruiken? Ga ik een andere keer op in.

Maar goed, spoton stuurde me een berichtje dat het erg jammer was maar dat de financiering niet gelukt was voor de volgende ronde en dat ze begin april de stekker eruit gingen trekken. De website is nog actief en je kunt er nog geweldige webtours volgen maar geen garantie dat het morgen werkt.

Gratis is mijn vijand voor goede bedrijven. Ze blijven volgens gewoon niet bestaan. Ik ben bijvoorbeeld helemaal afhankelijk van www.Xoip.nl , al mijn faxen en Email worden netjes naar mijn geforward naar mijn Email en in de auto leest Xoip mijn Email voor. Gratis. Voor Niets. Dat is gevaarlijk want als het geld op is dan gaat die goede dienst weg en ben ik echt in de aap gelogeerd. 

Op http://www.zing.com/mypictures/albums/ staan tienduizenden van mijn leuke digitale foto’s van alle plaatsen waar ik ooit ben geweest die voor iedereen te bekijken zijn. Als ik morgen een briefje krijg, sorry, pech gehad ze zijn weg dan baal ik als een stekker en moet al die foto’s er weer afhalen.

Dus we moeten gaan betalen, want als ik betaal voor iets wat de moeite waard is dan heb ik een goede kans dat het groeit en bloeit. Maar wat is nu mijn grootste frustratie? Probeer eens te betalen op internet. Het is allemaal erg lastig en vervelend om al die creditkaart nummers in te typen. Ik wil mijn Chipknip in een lezer van mijn PC stoppen, mijn pincode intypen en klaar. De kosten van deze lezers zijn nu zo laag dat ik vermoed dat het niet meer lang duurt voordat alle banken hun klanten desgewenst een kaartlezertje voor op de PC en natuurlijk de mobiele telefoon gaan geven.

Voor de shops is het betalen ontvangen ook niet eenvoudig. www.bibit.com en www.verza.com verzorgen dat nogal eenvoudig. www.bibit.com kreeg net 8M Euro in een nieuwe ronde, blijkbaar geloven de investeerders ook in betaalde diensten!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel