Home Vincent's Column Het blijft super gaan met kopen op internet

0 884

Het gaat nog steeds goed met het kopen op internet. Volgens Thuiswinkel.org, de organisatie van online winkels is het in 2003, ondanks het meest rampzalige consumentenvertrouwen, weer met zo’n 30% gestegen. 3.3 miljoen internetters kochten iets, te samen is dat goed voor 1240 miljoen euro oftewel 400 euro per persoon. 50% wordt besteed aan reizen inkopen op internet, tickets, hotels, huisjes etc. Verder natuurlijk computer spul, elektronica en kleren.

 Maar volgens mij is het grootste gedeelte van de mensheid pas echt net begonnen om te ruiken wat je met internet kan kopen. Het is nu slechts 1.6% van de retail aankopen en 3% als je de voedingsuitgaven niet meetelt. In Amerika is dit percentage al het dubbele. Kopen op internet is de afgelopen 5 jaar vertienvoudigd dus als dit nog een tijdje doorgaat wordt het echt gigantisch.

 

In plaats van vertellen hoe ik het gebruik vroeg ik het aan mijn buurman Jan. Hij is een echte koopjes jager en weet precies hoe je ze moet. Hoe duurder het product is, hoe meer internet de moeite waard is vind hij. Hij kent niet veel websites waar je iets koopt maar gaat uit van de prijs vergelijkingssites die alle aanbiedingen netjes op een rijtje zetten.

 

Jan vind de tickets meestal op www.vliegwinkel.nl maar dat is nog tricky want de goedkoopste daar is niet altijd de beste op internet, je moet altijd even gaan kijken op sites als easyjet want vergelijken in reizen is nog niet betrouwbaar. Hotels zijn ook vaak 50% goedkoper en het is erg gemakkelijk om een speciale droomreis reis te vinden.

 

Vergelijken van producten bij hardware, elektronica en witgoed gaat wel prima volgens Jan en dat scheelt zo’n 30%. Zijn methode is helder. Je zoekt op internet naar goede reviews van producten als computers, camera’s en mp3 van gerenommeerde bladen en sites, vervolgens kijk je naar het commentaar van mensen die het product al hebben en er veel meer van af weten en je vind bij kelkoo.nl of kieskeurig.nl waar de beste prijs en service te vinden is. Jan begrijpt alleen echt niet waarom winkels op internet nog een product veel duurder aanbieden want je bent toch wel gestoord als je daarvoor valt. Een koelkast van 1000 euro werd wel even in de winkel bekeken maar toen voor 700 euro gekocht op internet. De vaatwasmachine werd direct op internet gekocht. Nieuw is dat Jan wijn besteld via internet, hij houdt toch van zijn favoriete merk en een doos wijn scheelt als snel 35% en komt naar je toe.

 

Albert Hein wordt bij Jan thuis niet gebruikt maar op het werk bij zijn vrouw wordt er s’middag’s besteld en is het er de volgende dag en malen ze er niet meer om. Af en toe een medicijn halen is geen probleem maar als je regelmatig een recept nodig hebt is de internet apotheker ideaal om spullen regelmatig te krijgen. Prijzen van medicijnen zijn daar niet van belang want de verzekering betaald de tarieven natuurlijk toch wel maar anders.

 

Alleen verzekeringen koopt Jan niet online, hij heeft een lease auto en de hypotheek is al 10 jaar vast op 7.2% dus hij had er al een tijdje niet na gekeken. Bij www.independer.nl kon je al vanaf 3.2% terecht dus dat scheelde maar liefst 50%. Al laatste vertelde hij dat je nu natuurlijk  je bioscoopkaartje online reserveert maar bitchte dat je daar wel 1 euro extra voor betalen, toch deed hij het.

 

Kopen online ging bij Jan over controle. Controle over de prijs en controle over gemak. Want gewoon alles makkelijk effe bestellen waarneer je tijd hebt is idiaal. 25% van de online aankopen vinden na 10 uur s’avonds plaats. Pyamaware, wordt het ook genoemd. Jan is nu na een 3tal jaren kopen  op internet vol zelfvertrouwen en gaat alle grote dingen eerst op internet bekijken en pas als dat niet kan of als het bekeken moet worden wordt er even langs de winkel gegaan. Jan is echt iemand die internet gebruikt omdat het handig is en niet omdat hij houdt van gadgets of techniek. Ik schat dat meer dan 25% van zijn retail inkomen online wordt besteed en ik denk dat over een paar jaar jan niet meer een voorloper is maar een weer de gemiddelde Nederlander.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel