Home Vincent's Column Google 7 jaar!

0 4495

Wie de afgelopen dagen Google gebruikt heeft, ongeveer 50% van de internet populatie zag dat Google jarig was. Het internet kind is inmiddels 7 jaar geworden en groeit aardig op. Met zijn 4 miljard euro omzet is het 10x zo klein als Microsoft maar beleggers waarderen het al op bijna  90 miljard versus 270 voor microsoft. Als u in 2004 aandelen had gekocht toen ze op de markt kwamen waren ze nu 180% meer waard versus 6% voor Microsoft.

 

Netscape is van de aardbodem verdwenen maar Google is een mooie vervanger voor  Microsoft. Als Steve Balmer niet iets heeft om tegen te vechten gaat het niet goed. Toen een gewaardeerde expert op het gebied van stemherkenning aankondigde weg te gaan schreeuwde hij uit: als het maar niet naar Google is. Toen dat wel zo bleek te zijn gooide hij volgens boze tongen de stoel door de kamer en verklaarde dat hij Google een kopje kleiner ging maken.

 

Wat is nu zo bedreigend of aantrekkelijk aan Google? Microsoft has it all. Ze worden door iedereen met een computer gebruikt, hebben de browser, MSN, de desktop, werken aan het veroveren van de mobiele telefoon en de miljarden vloeien elke maand binnen.

 

Google is bezig een aantal handige dingen aan elkaar te knopen. Met als basis het integer zoeken naar resultaten die voor de klant werken stalen ze overal de harten. De Google pagina is nog steeds een moment van rust . De simpele advertenties die aan de zijkant verschenen zijn relevant voor de gebruiker en zoek machine marketing is nu een industrie die overal ter wereld voor bedrijven relevant is.

 

Ik gaf gisteren aan een aantal ondernemers die apparatuur inbouwen in auto’s een workshop  hoe je de mensen die navigatie systemen in friesland zoeken jouw advertentie kon laten zien voor een paar centen per lead zodat ze naar je website komen.

 

Het mechanisme dat als jouw advertentie werkt, doordat mensen het vaker aanclicken, de prijs per click naar beneden gaat zorgt ervoor dat goede advertenties worden bevorderd en is ook weer een slim voorbeeld van lange termijn denken van Google.

 

En Google kocht de grootste blogging site www.blogger.com waar miljoen mensen hun eigen website bijhouden en doorzoekt nu alle  weblogs. Microsoft maakte snel hun MSN spaces en die zijn in Nederland nu de meest populaire blogsite. G-mail, hun Email dienst met een grote hoeveelheid gratis ruimte was moeilijk te krijgen want je moest worden uitgenodigd en was binnen de kortste keren bekend en gewaardeerd.

 

Iedereen die nog niet de Google desktop of iets dergelijks gebruikt doet zichzelf te kort. Het is heerlijk een eigen persoonlijke Google te hebben voor je eigen computer en al je emailtjes en documenten te vinden zonder gedwongen te zijn om alles in folders neer te zetten. Je zou moeten betalen met relevante advertenties maar die heb ik nog niet gezien. Microsoft en

 

Yahoo maakte het natuurlijk snel na en de MSM versie gebruik ik nu want het zoekt ook in mijn agenda wat ik handig vind om afspraken terug te vinden.

 

En toen kwam Google Earth om de hoek kijken. Een gigantische verzameling satelliet foto’s waarmee je op een prachtige manier je huis of bedrijf kunt bekijken en een reis door de wereld kunt maken. Microsoft had het al veel langer maar deze implementatie was weer slim en prettig.

 

 

Natuurlijk is Google ook bezig om video op het web te indexeren zodat we straks lekker door TV programma’s kunnen zoeken en alles kunnen kijken wat we willen en probeert ook Google Talk te introduceren om te concurreren met Skype ook al moet daar nog veel aan gebeuren.

 

Maar het grootste verschil is eigenlijk dat Google het veelbelovende New kit on the block is. Die door niet de desktop maar internet centraal te stellen en op zoek gaat naar relevantie voor de gebruiken in de informatie overload de harten heeft gestolen.

 

Als zij ooit komen met een nieuwe browser of een office dan dan staat de wereld er open voor. Alle nieuwe dingen van Google worden met een positieve attitude bekeken terwijl microsoft initiatieven met veel wantrouwen wordt bekeken, terecht of onterecht.

 

Het zal interessant worden als fouten worden gemaakt. Eric Schmidt, de CEO van Google wilde niet meer praten met Cnet omdat ze met Google hadden uitgevonden waar hij woonde, wat hij met zijn aandelen deed en andere privacy gevoelige informatie. Hoongelach was zijn deel.

 

Bill Gates verwoorde het goed. Hij zei dat hij gewend was dat zijn competitors een break kregen maar dat Google de langstdurende honeymoon ever had. Over 7 jaar is alles weer compleet anders maar de eerste 7 jaar waren de moeite waard!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel