Home Vincent's Column Digitale schoolborden trekken eindelijk de school binnen

0 822

Iedereen klaagt rondom mij dat alle technische ontwikkelingen zo snel gaan. Dat gevoel heb ik nu helemaal niet. Er zijn wel vele technologische nieuwtjes maar het duurt onvoorstelbaar lang voordat een meerderheid ze gebruikt. Alles lijkt minimaal 5 tot 10 jaar te duren voordat nieuwe ontwikkelingen echt doorbreken. Tien jaar geleden opende Mediaplaza haar deuren. Mediaplaza was het business demonstratie centrum waar het management van Nederland geconfronteerd werd met de gevolgen van internet, mobiele telefonie en nieuwe media voor hun bedrijfsprocessen.

Ik heb daar als directeur het pand ingericht en 3 dingen gedaan die iedere bezoeker is bijgebleven. Allereerst waren de toiletten beroemd. Ik had schermen in de vloer gebouwd waar interessante websites werden getoond die afgestemd waren op de bezoekers die in het centrum waren. Dus de bankiers kregen allerlei nieuwtjes over bijvoorbeeld internet bankieren wat zeker 7 jaar duurde voordat dit gemeengoed werd. Alle schermen in het pand hadden we op elkaar afgestemd. Dat was het begin van narrowcasting wat nu begint door te breken, natuurlijk door de lage prijzen van beeldschermen, software maar ook vooral doordat marketeers het nu oppikken. Ten tweede demonstreerde ik daar ADSL, toen snelnet genoemd wat natuurlijk gemeengoed werd na 7 jaar.

Ten derde had ik digitale schoolborden opgehangen in de meeste ruimtes. Het was een combinatie van een beamer en een digitaal bord waarop het computerscherm geprojecteerd werd. Je kon dankzij dit bord de computer met je vinger of een stift bedienen. Je kon door websites heen vliegen door op de links te klikken, powerpoint presentaties controleren met je vinger en overal digitale notities en tekeningen op maken. Het leek eigenlijk op de manier waarop de huidige IPhone te bedienen is met je vinger maar dan op een gigantisch aanraakscherm van 2×3 meter. Heel simpel en natuurlijk. Vergeleken met de conceptueel veel ingewikkeldere muis klikte je hierbij gewoon op datgene wat je wilde doen.

Alle bezoekers waren razend enthousiast. Dat moesten ze ook hebben. De kosten vielen reuze mee, zo’n 3000 euro plus de aanschaf van een beamer. De meeste bedrijven, zeker de managers, konden dat prima betalen. Helaas is het nooit doorgebroken. De goede intenties van de bezoekers kregen de vergaderruimtes nauwelijks beïnvloed, ook al werd er veel geld uitgegeven aan mooie digitale lichtknopjes.

Ik heb in Bloemendaal in 2000 ook nog twee van die schermen bij een lagere school geplaatst dankzij een gift van een weldoener. Toen heb ik gezien hoe kids zo’n board oppakte. Ze kwamen met de mooiste PowerPoint presentaties aan en demonstreerde die op de meest soepele manier. Het grootste probleem was dat ze af en toe  qua lengte niet bij het bord konden komen en een stoeltje nodig hadden.

Maar dit jaar worden er aan 8000 lagere scholen met zo’n 64000 klaslokalen nu 8000 van die borden verkocht terwijl het bedrijfsleven er slechts zo’n 1000 stuks kopen. Er zijn allerlei leuke websites zoals www.ictvanatotz.nl waar blijkt dat 75% van de scholen nu met digitale schoolborden bezig zijn en veel lesmethodes uitwissellen. Ook aardig is dat het het meest populaire product van Legamaster.nl is. Dit product wordt in Lochem ontwikkeld.

De kosten zijn gehalveerd en voor 3000 euro heb je nu een bord en een beamer. Dat is ook voor een school prima te betalen.

Toen ik het Smartboard 10 jaar geleden ontdekte, dacht ik: ‘Dit is het’! Zo wil je presenteren, overdragen en interacteren in een klas of vergadering. Het product werkte toen goed en was betaalbaar. Waarom is het pas 10 jaar later dat de lagere scholen als eerste grootschalig beginnen dit toe te passen en het bedrijfsleven daar weer een paar jaar achteraan lopen is voor mij weer een duidelijk bewijs dat technologische innovaties tergend langzaam onze samenleving infilteren. Dus maakt u geen zorgen. Het technologische leven gaat met een slakkegangetje. Alles kun je 10 jaar van te voren ruim zien aankomen.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel