Home Vincent's Column De Triomf van de oude Economy!

0 962

Helaas ben ik nooit aan de Harvard Universiteit begonnen, laat staan afgemaakt,  maar gisteren was ik te gast bij de Harvard club die maandelijks bijeen komt onder leiding van de onvolprezen Carien van der Laan en waar je de meest interessante sprekers kunt beluisteren. Deze keer was het Antony Burgmans, President en CEO van Unilever sinds 1999.

Unilever is een goed voorbeeld van een degelijk Nederlands/Engels oude economy bedrijf. Er werken wereldwijd zo’n 260.000 mensen, waarvan slechts 7000 in Nederland  en het bedrijf doet een slordige 106 miljard gulden omzet per jaar.
Harvard mensen houden van duidelijke praktische business cases. Dhr Burgmans heeft in 2000 een radicale strategie aangekondigd  dat Unilever het aantal brands sterk terug gaat brengen, van zo’n 1600 tot 400.  Dat lijkt een enorme verspilling maar 25% van de merken zorgen voor 88% van de omzet en het fragmentarisch karakter van de vele producten in een portfolio kost veel geld. Indien je naast Blue Band ook overal Zeeuws Meisje moet handhaven zijn dit kostbare operaties.

 Verder kondigde hij toen aan dat Unilever een groot aantal fabrieken zou sluiten, 5 miljard dollar zou investeren in goede supply chain, het personeels bestand terugbrengen, grote concurrenten zou opkopen, zoals BestFoods, en de operationele winst sterk zou vergroten. Een respectabel streven zou je zeggen.

 Aardig was om van hem te horen dat toen hij dit moois begin vorig jaar aan de Amerikaanse analisten vertelde dat al deze zaken allemaal best aardig vonden maar dat ze eigenlijk vooral wilde weten wat de E-commerce strategie was van Unilever. Dhr Burgmans had daar toen nog niet helemaal duidelijk over nagedacht maar aan het einde van de roadshow was er spontaan een briljante E-strategie ontwikkeld.

 Volgens Burgmans is het Internet echter een zeer belangrijk middel, en hij beweerde dat juist Unilever enorm van het Internet gaat profiteren, meer de .Com bedrijven. Zowel om naar de suppliers te communiceren, als interactief naar de klanten en natuurlijk intern om de kwart miljoen mensen met elkaar samen te laten werken.

 Het kost echter volgens hem 10 jaar en erg veel geld en energie om het E-middel in alle hoeken en gaten van het bedrijf te introduceren en efficient in te zetten.

Dit is ook consistent met het onderzoek van IDC die beweerde dat de normale brick and morter companies zo’n 5000 miljard dollar in de komende 4 jaar gingen investeren om het Internet in de bedrijfsvoering te integreren.

Antony was erg enthousiast over Internet en sprak er bevlogen over. Ik had tijdens de sessie allerlei digitale foto’s genomen die hij erg aardig vond. Toen ik hem echter vroeg naar zijn eigen Email adres bleek dat hij dat zelf nog niet las en dat de secretaresse het middel voor hem beheerste.

Van de 7 leden van de raad van bestuur van Unilever lezen nu 3 mensen zelf hun Email liet ik mij vertellen. Het enthousiasme is er, de commitment om er in te investeren ook. Ik ben benieuwd waarneer E-mail als praktisch middel zijn introductie krijgt bij de bestuursvoorzitter en hij het zelf ter hand neemt.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel