Home Vincent's Column De Internet kolom verdwijnt van business nieuws radio

0 766

Reeds meer dan twee jaar verveel ik u met de internet kolom op business nieuws radio. In die tijd is er een hoop gebeurd. De warme interesse voor een leuk interessant klein medium veranderde in een heftige door geld gedreven hype over het web wat de helft van de mensen in Nederland dagelijks bereikt, naar de internet en mobiele telecommunicatie depressie waar elk bedrijf in deze sector in de moeilijkheden lijkt te zitten.

En nu verdwijnt de complete Internet kolom van de zender, over 2 weken is het weer lekker rustig op de radio. Jammer maar helaas, hoort bij de crisis?

In deze kolom wil ik nog even reflecteren over de zaken waar ik over geschreven heb en of dat achteraf onzin was. In 1998 sprak ik over inspirerende reizen naar Silicon valley, hoe MP3 populair zou worden, wat Cisco geweldig deed met Internet in de b2b, hoe WebTV zijn eerste 500.000 klanten kreeg, hoe het is om een elektronisch boek te lezen, de eerste ADSL verbinding, het frustrerende betalen via Ipay, en de geweldige RABO bank. Ik verwachte dat we van 1 miljoen mensen naar 5 miljoen zou groeien in 5 jaar. Nu 4 jaar later zitten we al op 8 miljoen

Sinds 1999 lijkt weinig veranderd te zijn van alle wensen die ik toen formuleerde voor het Internet nl. toegang, snelheid, betalen en makkelijke diensten is alleen de toegang verwezenlijkt. De rest wachten we nog op. Maar ook over fotos op het Internet zetten, nu standaard bij Hema en Albert Hein, huizen zoeken, boeken van reizen en de TIVO, de nieuwe persoonlijke videorecorder die ik een sensatie vond

2000 startte met 17 .com reclames tijdens de superbowl en de merger van Time Warner en AOL. Daarna kwam Nina Brink en de Worldonline lakmoes test, ik noemde de beursgang bizar en niets te maken hebben met de echte waarde van het bedrijf. Wel vond ik later Newconomy een echt bedrijf en kondige aan dat ik aandelen ging kopen, heb ik ook gedaan op 10 euro en ze verkocht op 23 maar wat is dat rampzalig afgelopen.

Mijn reis naar Japan waar ik veel over het always on I-mode leerde en het verschil met het het dramatische slechte europese WAP hield me stevig bezig, maar ook het draadloze lan en de deeplinken discussie van PCN en kranten.com

In 2001 ging het over gebruik van het Internet in bedrijven. Hoe je kon samenwerken in projecten en hoe bedrijven bleven doorinvesteren om alle mogelijkheden toe te passen in echte bedrijfstoepassingen maar ook natuurlijk Microsoft met zijn heftige prijsverhogingen en een interessante Nova uitzending.

Als ik alles tesamen probeer te vatten heb ik een hoop geleerd over alle aspecten van het medium. Ik probeerde diensten en devices uit bij mezelf, consumenten en bedrijven. Mijn fouten liggen in het tempo, en soms de richting. Maar ik zie nu de Sonys, Philipsen en de Unilevers van deze wereld zaken grootschalig oppikken waar ik jaren geleden over schreef en zelfs de overheid begint het medium te gebruiken in zaken als het geweldige kilometerheffings project.

Internet is nu een normaal middel aan het worden en begint nu aan de langzame maar belangrijke mars door de instituties om overal toegepast te worden.

De dinsdag avond waarin ik de kolom schreef was een nachtmerrie. Een innovatie die ik zelf erg handig vond was dat ik de kolom insprak en als MP3 file naar de redactie stuurde zodat ik niet alles voor 1/2 acht savonds met de telefoon hoefde in te spreken. Maar daardoor begon ik altijd te laat, zocht eindeloos naar de nieuwste inspiratie, wilde teveel, praatte te snel en was pas om 3 uur klaar zodat ik op woensdag meestal als een zombie rondliep. Het was een avontuur.

Volgende week, de voorspellingen voor de komende jaar en het afscheid van u, dierbare luisteraar!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel