Home Vincent's Column De eindeloze kilometerheffing

0 908

Net de afgelopen weken dag en nacht gewerkt aan Mobimiles, het kilometer beprijzings project van Roel Pieper. Ik heb me zelf vooral bezig gehouden met de technologie scan (zie het nieuws hierover)
Even een waarschuwing voordat ik iedereen over me heen krijg: Ik ga nu met de pet op van colomnist even op een mogelijke oplossing voortborduren.

Het basisidee is dat er in 2006 in iedere auto een klein goedkoop kastje zit wat bijvoorbeeld door GPS weet waar de auto zich bevindt, en uitrekent hoeveel kilometers je verbruikt en wat deze op dat ogenblik kosten. Aangezien alleen maar het soort weg en de afstand worden geregistreerd, niet de route zelf wordt de privacy gegarandeerd. Je betaalt via de Chipknip, de nieuwe mobiliteitspas of via de GSM telefoon die in het kastje zit.
Het viel me op dat indien je bestaande massatechnologieen kiest, hoe goedkoop deze doosjes gaan worden. Een complete GPS/GSM oplossing lijkt, als we voor een paar miljoen een chip ontwikkellen waar alles inzit behalve het display en het toetsenbord, voor zo’n 100 gulden gemaakt te worden.

Leuk is dat ik als gebruiker dan dingen zou kunnen beslissen waar ik zelf blij van wordt. Ik kan straks net zo als nummerherkenning de locatieherkenning aanzetten voor datgene en diegenen waarvan ik dat nuttig vind. Ik blijf wel zelf in controle. De registratiekamer waakt erover.

Maar ik kan mijn locatiegegevens vrijgeven en daarmee betaald parkeren in Amsterdam regelen via de ingebouwde GSM-telefoon, verder kan mijn kilometerboekje automatisch worden bijgehouden waarbij ik simpel aangeef of het zakelijk is of prive en ik een handig overzicht op het internet kan bekijken zoals je nu al bij www.k7000.nl kunt doen.

Indien ik ook slimme berichten krijg, dat de file in de richting waar ik heenrijd wel erg groot wordt, of dat er lokaal gevaar is voor mist, regen of sneeuw, word ik tevredener. Natuurlijk is er die super flitspaal warning service die me 300 meter van te voren waarschuwt als ik te hard rijd waardoor ik niet 3 bonnen per maand krijg zoals nu.

Er is die alarmknop bij gevaar, de wegenwacht en politie mag dan weten waar ik ben, mijn secretaresse mag overigens altijd weten waar ik ben gedurende de werkdag. Mijn vriendin niet, of wel? Moet ik nog even over denken. De auto geeft door of het nog onderhoudt behoeft en ik krijg specifieke route informatie hoe ik naar mijn afspraak moet gaan.

Het leukste bleek echter de lijst van vrienden en klanten die ik heb opgegeven, ik zie voordurend een klein lijstje van mensen die ik ken en hoe ver ze in mijn buurt zitten. Zo heb ik klanten bezocht waarvan ik niet meer wist waar ze zaten, en vrienden ontmoet die net ook toevallig in de binnenstad van hilversum zaten. Het ICQ idee bleek met een geografische component super te zijn.

Natuurlijk worden er nu bij ongelukken medische gegeven vrij gegeven van de mensen in de auto’s zitten en blijkt de ‘is er een dokter in de buurt van een ongeluk’ dienst goed te werken.
Het aardige is dat deze ontwikkeling in Nederland het meest vergevorderd is omdat onze Minister Netelenbos door een diepe wijsheid gedreven besloot in 2001 om van tolpoorten over te gaan naar dit slimme pay as you go systeem.

Indien u de persconferentie (video)  of foto’s van gisteren nog even wil zien, het rapport wil lezen of benieuwd bent naar de links op deze kolom kom dan even kijken op www.vincente.nl Vincent Everts was nauw betrokken bij het project kilometerheffing met zijn bedrijf Insight Capital. Hij schrijft op persoonlijke titel, buiten de verantwoordelijkheid en onafhankelijkheid van de redactie van Planet Multimedia.

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel