Home Vincent's Column De Dam2Dam met veel nieuwe technologie

0 4107

Ik deed 2 weken geleden samen met 40.000 anderen mee aan de dam2dam run van Amsterdam naar zaandam. Afgezien van het feit dat ik veel te weinig train en eigenlijk niet meer dan 10 kilometer kon lopen en dus de laatste 5 kilometer met een beschamend tempo uitliep was het een geweldig evenement met veel interessante persoonlijke technologie. Ik was er dankzij Alex, de aandelen broker op internet waar ik al jaren bij zit en die had besloten dat het aardig was als zijn klanten mee liepen.De hardloop industrie is eigenlijk een van de eerste werelden waar iedereen een RFID chip krijgt of leent die je op je schoen bindt. Daardoor krijg je altijd een feilloze uitslag van alle deelnemers met alle tussentijden. Via het internet krijg je een dagje later (waarom eigenlijk een dag later) de uitslag online gepubliceerd waardoor er bijvoorbeeld op www.uitslagen.nl een goed collectief geheugen ontstaat en je jezelf perfect kunt vergelijken met helden die het veel beter doen dan jezelf.

Tegenwoordig wordt er ook van iedereen individuele digitale foto’s gemaakt die je dan natuurlijk ook direct kunt downloaden of afdrukken.

Ontelbare deelnemers hebben tientallen gadgets om hardslagen te meten, verbrande calorieën te registreren of de tijd nog eens goed zelf op te slaan. Maar ik kwam tijdens de damloop iemand tegen die wel de coolste gadget had: een Apple Ipod nano met een opnemertje die ze samen met Nike hebben ontwikkeld. Wat een geweldige marketing stunt. Apple verkoopt een heel klein opnemertje van 29 euro wat je in speciale schoenen van Nike, die wel 100 euro kosten, kwijt kunt en die draadloos met de Nano communiceert. Het installeert snel en eenvoudig en vanaf dat ogenblik heb je eigenlijk je wedstrijdregistratie systeem zelf bij je. Naast de muziek krijg je een persoonlijke coach die regelmatig inspreekt hoeveel je hebt gelopen, calorieën je hebt verbrand, de minuten je nog moet en je complimentjes geeft als je het goed doet. Ben je uitgeput dan druk je op de power toets en dan krijg je die ene opwekkende song die je speciaal voor dit moment hebt gereserveerd. Natuurlijk zijn er op Itunes allerlei lijsten van songs te koop, zelfs onder aanvoering van Lance Armstrong die je gemotiveerd houdt. Op het display kun je de calorieën voorbij zien vliegen.

Maar als je thuis komt en je gaat naar de www.nikeplus.com site dan wordt het echt leuk. je resultaten worden naar de website geladen en je hebt direct een mooi overzicht met grafieken. Je kunt dan jezelf helemaal suf analyseren en ambitieuze doelen stellen voor de volgende keer. Je kunt echter ook jezelf vergelijken met andere persoon die net zo goed zouden moeten zijn maar gewoon superieur blijken. Vervolgens kun je mensen uitdagen van je eigen niveau om samen een race te rennen. Er waren al veel gespecialiseerde gadgets met een online connectie maar het gebruik van een standaard Ipod maakt het  goedkoop en het is mooi gedaan. 

Iets als Nikeplus heeft het potentieel om een gemeenschap te worden waarop op een compleet andere manier wedstrijden worden georganiseerd. Ik geloof echter niet dat Nike en Apple het bedrijf zijn om deze gemeenschap rol op zich te nemen dus er moet echt een open standaard versie komen die alle apparaten en websites ondersteund maar Apple en Nike hebben met deze marketing stunt zich weer geweldig in de picture gespeelt.

Ik heb mijn ipod nano hardloper trouwens maar even besteld in Engeland want de nederlandse Apple store is nog niet open voor business tot mijn verbazing. Maar dit soort persoonlijke technologie gaat er beslist voor zorgen dat ik voortaan 3x per week stevig ga bewegen.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel