Home Vincent's Column De Dag; een cross mediale wonderkind

0 627

Gisteren verscheen de dag van PCM en KPN met de belofte een unieke combinatie van gratis papieren krant, internet en mobiel te zijn.

Het is in ieder geval een interessante combinatie van bedrijven. De geboorte van de krant was al een uitermate moeizaam,. De gratis krant die uit de koker van de volkskrant kwam zou al in november op de markt komen maar op het laatste ogenblik werd met investeerder Marcel Boekhoorn samengewerkt die de pers aan het maken was, de eerste gratis serieuze krant van Nederland.
Maar PCM had eigenlijk een krant nodig met een frisse `jonge uitstraling en niet een gratis concurrent van zichzelf dus dat plan werd op het laatst getorpedeerd door de commissarissen. Opgewekt werd met KPN opnieuw gestart en 6 maanden later ligt daar nu het eerste exemplaar.
 
De hoofdredacteur Bob witman was verantwoordelijk voor de online volkskrant die ik de beste digitale strategie vind hebben van de landelijke kranten. Je kunt daar,anders dan bij het nrc, de complete krant digitaal lezen voor 70 euro per jaar. Ze hebben daar een goede video afdeling aan toegevoegd welke leuke filmpjes maakt die honderdduizenden keren per maand worden bekeken, er is integratie met MSN gemaakt via hun eigen bot, een eigen RSS reader en op mobiel is de krant ook goed te bekijken. Ook met personeelsadvertenties worden verdienstelijke combinaties gemaakt met online video. De oplage van de volkskrant stijgt dankzij de digitale producten en VK is de meest profijtelijke krant van PCM die de vele miljoenen moet ophoesten die de Venture capital affaire bij PCM heeft gekost wat wegener blijkbaar inspireerde hetzelfde te doen want die verkochten zichzelf gisteren ook aan een engels VC fund.

Maar hoe beviel de dag. Ik heb niet echt een mening over de papieren krant. Distributie van Albert Hein is een briljante move en vele experts en mensen om me heen vinden de Dag er gewoon prima uitzien met een mooie strakke grafische vormgeving. Dat hebben ze goed gedaan zeker vergeleken met de saaie  Pers. Maar het gaat mij hier om de combinatie van papieren krant en online.

De www.dag.nl  site is prima voor een eerste versie. Je kunt makkelijk selecteren of je het laatste, het populairst of het meest gewaardeerde nieuws of video wil bekijken. Het is eenvoudig om de site aan je smaak aan te passen waarbij ik het leuk vind dat je ook nieuws van geenstijl, fok.nl of de new york times kan toevoegen. Niet alleen maar je eigen ANP nieuws maar ook naar internet kijken. Jammer trouwens dat ze dat niet met video hebben gedaan. Er wordt duidelijk opgeroepen om mee te stemmen en foto’s en nieuws in te leveren en de site is eenvoudig te bedienen. Nieuws van andere partijen zoals het hippe bright.nl wordt prima geïntegreerd en je ziet dat het concept gemaakt is om te groeien. Dus goed begin, ze hebben het beste van allerlei populaire sites overgenomen maar nog niet alle toeters en bellen van de volkskrant.

Maar ik verwacht natuurlijk veel van de mobiele versie. Juist omdat 75% van het Nederlandse volk er volgens NIPO helemaal niet op zit te wachten, was met internet trouwens ook zo, was ik benieuwd hoe ze dat gingen neerzetten. Ik had eigenlijk verwacht dat ik direct de file informatie in mijn buurt zou krijgen omdat de helft van Nederland via KPN belt dus dan zouden ze moeten weten waar ik ongeveer zou zitten. Helaas nog geen locatie diensten. Wel hebben ze de mooiste file kaartjes van steden waar je direct kunt zien waar de files staan dus daarmee hebben ze me wel te pakken. Maar de nieuwsvoorziening is beneden pijl. Veel te veel clicken voordat je iets ziet. Ook mijn aangepaste www.dag.nl kan ik niet op mobiel bekijken. Daar kun je beter de mobiele versie van www.nu.nl/pda.jsp  voor gebruiken. Er is ook een onbegrijpelijke crossmediale integratie met www.Pluk.nl wat ik nog steeds een moeizaam concept vind want ze verwachten bij pluk dat ik oproepen door reclame ga SMS’n om er meer van te gaan weten.

De kranten krijgen nog steeds meer reclame inkomsten dan TV, Radio en Internet tezamen ook al worden ze gemiddeld maar 30 minuten per dag gelezen dus gratis kranten kunnen daar flink wat vanaf knibbelen. www.Dag.nl scoort goed maar is nog niet de multimedia vernieuwing waar ik heel stilletjes op gehoopt had dus dat zou als ze dat in de komende maanden een prioriteit zouden willen maken?

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel