Home Vincent's Column De blackberry is de meest onproductieve PDA die er is

0 3168

Afgelopen week was in Amsterdam de eerste Europese internationale Blackberry conferentie. In het Hilton kwamen een paar honderd blackberry fanatiekelingen bij elkaar. Wat was iedereen verliefd op het lelijke zwarte doosje met de waardeloze telefoon zonder camera, mp3 of navigatie.

Ik gaf een presentatie over mijn ervaringen en waarom de blackberry de meest onproductieve PDA aller tijden is.
 
In 2000 werd ik op slag verliefd toen ons bedrijf www.interimic.com besloot de blackberry als basis van haar innovatie projecten te hanteren. Via het Push Email kon ik altijd mijn projecten volgen. Het kleine toetsenbord is goed genoeg om snel te kunnen typen en de meeste mensen hadden niet in de gaten als ik in het buitenland was of in vergaderingen want de email bleef sneller vloeien dan de meesten konden lezen.

Inmiddels zijn er 1 miljoen mensen die het in europa gebruiken en 5 miljoen wereldwijd. Elke CEO, regeringsleider, bankier of high powered zakenman heeft een blackberry om zijn zaken mee te doen en zijn de Nokia’s en Microsoft hard bezig de killer teams op te jagen. Ik heb het aan iedereen die het zien wilde gedemonstreerd, de blackberry bij CDA ministers en bestuurders geïntroduceerd en alleen stom genoeg geen aandelen gekocht.

Echter, na 5 jaar gebruik te maken van dit zwarte wondermiddel was het voor mij tijd om eens kritisch naar de gevolgen van het gebruik te kijken. Eerder stond ik er niet voor open dus dit koste wel even moeite.

Steven Covey is de schrijver van het boek ’the seven habbits of effective people‘ wat ik weer eens uit de kast trok om te zien wat voor een geweldige adviezen ik nu weer niet aan het opvolgen was.Zijn meest krachtige statement vind ik zijn opvatting over belangrijke en urgente zaken. Urgente zaken die belangrijk zijn worden wel gedaan. Meetings, presentaties, gesprekken met klanten etc. Aan de andere kant heb je urgente onbelangrijke dingen, timewasters die moeilijk te vermijden zijn, collega’s, waardeloze klanten, personeel en management dat je tijd en energie verspilt. Dit blijkt bij kenniswerkers tot wel 60% van hun tijd op te slokken.

 

Daardoor worden de meest belangrijke niet urgente belangrijke zaken niet gedaan, het plannen van je tijd en van je personeel, het creëren van goede relaties, het focussen op belangrijke klanten of uitdenken van echte innovatie.

Email is naast teveel meetings de grote ellende van de moderne kenniswerker. Er is er teveel van, alles loopt door elkaar, het wordt voor alles misbruikt kost vele uren en minimaal 60% hiervan is volstrekte tijdverspilling. de blackberry helpt hierbij nog een handje want daardoor is een mens 16 uur per dag te interrumperen.

90% van de blackberries mensen wordt nu geleefd door zijn email, hij of zij reageert supersnel met slecht doordachte antwoorden die vaak meer vragen oproepen dan nuttige zijn. De kwaliteit van de beslissingen holt achteruit en de elite van beslissers leeft ten onrechte met de illusie dat hun productiviteit door het dak is aan het gaan terwijl hun familie zich afvraagt of er ooit nog een moment is in de dag dat de blackberry gebruiker dat ding eens uit zet.

Echt effectieve mensen volgens Covey spenderen minder dan 1% aan die urgente niet belangrijke zaken en 60% van hun tijd aan belangrijke lange termijn zaken. De blackberry met zijn super snelle respons jaagt iedereen op tot een hyperactiviteit die tot overspannenheid en ineffectiviteit leidt

De zaal was het met me eens. Iedereen crackberry herkende het. Maar toen kwam het tot oplossingen, je blackberry maar 10 minuten per uur te gebruiken, nadenken voordat je een email verstuurd, 80% van je email in filters achterlaten of het helemaal opgeven, toen werd het moeilijk

Niemand wil het ding kwijt. De blackberries zullen nog met vele tientallen miljoenen van de productielijn afvloeien, als de rechter in Amerika met de idiote dwaze patentoorlog ze niet op 24 februari gaat stoppen. Ik zelf ga het ook niet opgeven, Ik ben al te ver heen om te helpen, maar u bent gewaarschuwd!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel