Home Vincent's Column De autoindustrie, internet en vrouwen

0 614

Ik ben geen ‘DigiBeet’ maar een ‘AutoBeet’ maar wil toch eens praten over de AutoRai en nieuwe technologie. Ik ben het utilitaire type. Het moet van A naar B rijden en verder heb ik er niets, geen interesse in.

 

Hoewel, Ik heb 100.000 kilometer met liefde in mijn Smart gereden die ik vooral geweldig vond omdat ik altijd overal kon parkeren maar de liefde bekoelde toen ik nadat ik die had gebracht naar de Smart garage voor een beurt en 2 uur na het ophalen zonder olie op de afsluitdijk stond. Smart is anders, maar de garage vond zich niet verantwoordelijk en of ik maar 3000 euro wilde betalen voor een nieuwe motor. Weg liefde.

 Maar vorige week reed ik in een Toyota Prius en mijn hart ging sneller kloppen. Auto van het jaar en een combi van een electro- en benzine motor. Aparte ervaring. Als je met je chipsleutel in de buurt van de auto komt gaan de deuren beschaaft van het slot af. Je moet op de power knop drukken en daarna hoef je de auto alleen maar in de versnelling te zetten en hij rijdt geruisloos weg op de electro motor. Boven de 50 km slaat de benzine motor aan en als je remt wordt deze energie ook weer in de accu opgeslagen.

 

Daardoor rijd hij rond de 1 op 25 en is vrijgesteld van bijzondere verbruiksbelasting en is dus zo betaalbaar dat je er maanden op moet wachten want er komen slecht 2000 Prius’n op een totaal van 500.000 nieuwe auto’s jaarlijks naar Nederland.

 

En het schijnt dat er weinig software fouten in zitten wat opmerkelijk is want de auto industrie heeft vaak grote moeite om software goed te laten werken. Vooral in dure auto’s als BMW en Mercedus. Regelmatig wordt een eigenaar geplaagd met kleine eigenaardigheden, een hoge temperatuur achterin maar ijskoud voorin, een auto die verklaart dat hij met 50km per uur naar huis wil of als een nerveuze kat begint te trillen en de benzine tank die blijft volhouden leeg te zijn. Allemaal sensoren of software foutjes die vaak moeilijk te achterhalen zijn.

 

Nu is Microsoft ook bezig om zijn productlijn in de auto’s te integreren in de connected Car. Gelukkig niet om de motor onder controle te houden maar vooral in zaken als navigatie systemen. 65% van de PDA”s die nu verkocht zijn worden gebruikt voor navigatie systemen als TOM TOM. Dit bedrijf is in 5 jaar gegroeid van 3 miljoen naar 200 miljoen euro in 2004 en is het grootste software succes van Nederland.

 

Er worden al 2 maal zo veel persoonlijke navigatie systemen verkocht op basis van een PDA of een klein geïntegreerd Linux doosje dan de grote dure op DVD gebaseerde oplossingen die meeverkocht worden met een nieuwe auto. Ik zat in een Audi van 160.000 euro en probeerde het zeer dure navigatie systeem en het was een complete ramp om te bedienen en 10 maal zo duur.

 

Maar de consumenten gebruiken Internet voor alles. Bijna alle 2e handsauto’s waarvan er jaarlijks 1.5 miljoen worden verhandeld, worden met behulp van Internet verkocht. Op sites als www.autotrack.nl, www.autotrader.nl  of www.autobytel.nl zijn er altijd zo’n 250.000 te vinden. Prijzen zijn transparant en mensen kopen exact de auto die ze willen hebben ook al moeten ze er 100 km voor rijden.

 

De dealers merken op, of klagen soms, dat als klanten komen kijken naar een nieuwe auto dat ze wel bijzonder goed geïnformeerd zijn. De gesprekken zijn veel korter, je moet oppassen wat je zegt en het lijkt er soms op dat discussieren over de prijs en de inruilwaarde het laatste is waar de dealer nog een meerwaarde heeft. Alle dealer en distributeur organisaties zien zich dan ook gedwongen om veel geld te investeren in ICT systemen om de klant gedurende de hele levensloop van de auto bijzonder goed te leren kennen zodat ze alle service kunnen leveren op het moment dat de klant het nodig heeft. Er wordt stevig geïnvesteerd in Zoek machine, email marketing en webbased leads management.

 

Doordat de klant nu Internet heeft wordt de hele branche gedwongen zichzelf stevig onder de loop te nemen. Als laatste stap moet zo’n AutoRai eens kijken naar de vrouwelijke populatie. Ik zag bijna geen vrouwelijke bezoekers, geen vrouwelijke sales mensen en O ja, een paar sexy aangeklede stoeipoezen. Het is werkelijk het laatste bastion van de boys en toys!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel