Home Uncategorized Borrel Marketingfacts en fouten gemaakt bij PCzapper

0 3044

Ik zal in mijn eerste blog de fouten die ik gemaakt heb met “mijn” PCzapper eens uit de doeken doen.

Wij (Jan Prins en ikzelf) zijn ongeveer tegelijkertijd begonnen als Chad en Steve van YouTube omdat we geloofden dat internet televisie hot zou worden en we niet alleen maar erover wilde lullen maar iets wilde doen. Wij gingen onze benen uit ons lijf lopen om een product te maken voor onder de 100 euro waarmee je alle video, foto´s en muziek op het internet EN van je PC lekker lui met een afstandsbediening op je TV kon bekijken. Je PC als een setupbox voor je TV dus.

Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat dit een goede visie is en dat de PC en internet content aan de TV gekoppeld gaat worden (zie onderzoek internet televisie, ppt) maar:

Fout 1: wij waren VEEL te vroeg met de visie om PC en Tv aan elkaar te koppellen. (in ieder geval om het te gaan uitvoeren).

We hadden na een jaar keihard investeren en werken nog geen 5000 stuks verkocht. Daar win je de oorlog niet mee. Mensen die het hadden vonden waren enthousiast maar het virale effect was te klein.

We lagen weliswaar in de mediamarkt en vele andere plekken maar:

Fout 2: Ga nooit in de retail liggen als het hele product concept nog zo nieuw en onbekend is dat verkopers het niet simpel kunnen uitleggen. Je moet dan echt gras uit de grond trekken en dat lukt niet tenzij…? Consumenten moeten spullen uit de winkel trekken. Ook al hadden we duizenden evangelisten die het ook aan andere mensen lieten zien is het nog prima mogelijk dat mensen denk, ach ja, leuk ding en dan vervolgens niets doen. Ze moeten het echt zelf ervaren, niet alleen een demo of review.

Dus strategie verandering. We adopteerden de skype benadering en gaven het software product vanaf maart 2006 gratis weg zodat mensen het op de pc konden downloaden en ermee konden werken. Dat hielp, we groeiden van duizenden naar tienduizenden gebruikers per maand en hebben nu rond de 100.000 gebruikers die miljoenen filmpjes per maand kijken. Leuk edoch nog lang niet genoeg. Een gebruiker levert qua reclame inkomsten een paar euro per jaar op en dan moet je nog een hele boel technologie erbij bouwen om te zorgen dat partijen als webads de juiste getargete advertenties kunnen zetten.

Ons business model was verder dat je gratis publieke versies maakt en met die kennis over video streams en gebruikers voor bedrijven tegen betaling videoportals maakt. Dat lukte in ieder geval aardig en Xs4all,Greenpeace en andere partijen gingen met ons in zee. De persconferentie met de aankondiging van samenwerking tussen Xs4all en PCzapper werd online door maar liefst 400 mensen bezocht. Over publiciteit en waardering van gebruikers hebben we eigenlijk nooit te klagen gehad. Ook het gebruik van Google adwords om nieuwe gebruikers te krijgen ging eigenlijk prima.

Maar we hadden nog steeds veel te weinig gebruikers, het schoot niet op, en dit terwijl internet televisie door het plafond heen schoot en YouTube werd gekocht door Google voor het simpele bedrag van$5 miljoen per gewerkte werkdag door Steve en Chad. Het downloaden van een programma, installeren, registeren en leren gebruiken waren toch enorme barrières terwijl het zo leuk is.

Goede raad was duur. Toen maakte we toevallig een nieuwe versie, als onderdeel van een demo voor een potentiële klant eigenlijk. Een simpele recht toe recht aan webpagina gevuld met al onze dynamische gevulde video content zodat je met een paar clicken alles kon zien. Die hebben we nu beta gezet.

“Wij hebben gisteren op www.pczapper.tv de bèta versie van onze nieuwe video portal webpagina live gezet. Hiermee kun je direct snel toegang krijgen tot meer dan 100.000 video’s over alle video portals heen. Het varieert van gemiste uitzendingen van commerciëlen en publieken, de beste video’s van Google Video en YouTube, live sportkanalen, alles over nieuws, humor tv, user generated content etc. Dit alles zo goed gestructureerd dat je met 1 druk op de knop lekker alles makkelijk voor je hebt. Wij hebben nu 100.000 gebruikers van onze download cliënt, die je PC in een internet TV omtovert, maar dit zal een stuk toegangelijker zijn voor de miljoenen mensen die regelmatig met hun PC internet TV kijken. Je kunt ook gemakkelijk in onze database zoeken naar je ideale filmpje. Wij maken een gratis publieke site en aangepaste versies voor bedrijven die een eigen aangepaste video portal willen hebben”.

In de eerste 3 dagen zit deze portal al op 50% van het aantal pageviews van alle 100.000 PCzappers cliënts. Terwijl we in bèta zijn en er nog veel verbeterd, depersonaliseert en dynamischer gemaakt gaat worden voordat we begin volgend jaar echt live gaan. Dit is echt een veel simpelere en makkelijker manier om onze goed gevulde database van video programma’s beschikbaar te maken.

Fout3: We hadden met de Pczapper web portal moeten beginnen in plaats van de moeilijke weg te nemen van de PC-TV koppeling of een mooi Windows programma. Moraal is begin waar de klant nu is. Het web is de mooiste manier om mensen met een nieuw concept te laten kennismaken. Pas als ze enthousiast zijn willen ze verder naar de volgende stap.

Moraal: LOOP NIET (veel) SNELLER DAN DE CONSUMENT en KEEP IT SIMPEL.
Woody Allen vertelde me ooit 90% of succes is sticking around. Het duurde 10 jaar voordat hij succes had. Dus we gaan lekker door.

NB: Ik zit deze post nu te schrijven van 12.00 tot 3.00 doordat er vanavond een borrel was in VakZuid. Leuk om een hoop gezichten achter marketingfacts te zien, Marco dolgelukkig en enthousiast rond te zien rennen tussen ZIJN bloggers en iedereen met veel plezier en enthousiasme aan elkaar te koppellen. “DAAR staan de food en wijn bloggers, DIT zijn de conversie helden, de IPTV toekomst wordt in DEZE hoek gemaakt”. Tijdens een verloting werd een beer aangeboden voor degene die de eerste post morgenvroeg maakte. Ondanks dat er 40 actieve bloggers in de zaal zaten stak niemand zijn hand op. Ik, zei de gek, ging er toen op in en moet dus iets verzinnen hoewel op 0.00 uur de eerste post magisch verscheen. Shoot. Wat een werk.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel