Home Vincent's Column 10 Management Lessen

0 776

In het mooie Noordwijk aan Zee zit een fraai voorbeeld van het Nederlandse poldermodel. De Baak, het management centrum van het VNO-NCW onder leiding van de onvolprezen charmante en immer elegante Harry Starren. Hier worden de Nieuwe managers van morgen in een plezierige omgeving opgeleidt en vooral persoonlijk getraind. Dit centrum is non profit, maar zet wel vele tientallen miljoen om en heeft daarmee genoeg verdient om een nog veel groter landgoed te kopen en daar iets zeer bijzonders van te maken.

Gisteren daar geweest om te discussieren over lessen die ik geleerd heb betreffende IT & management.

Het Management van IT is een probleem. Niemand in de directie vind het een prettige portefeuille, ook al is het minimaal 50% van de investeringen. Het gaat namelijk in 60%+ van de gevallen mis. Het ergste is als de CFO verantwoordelijk is, er is meestal zo weinig affiniteit tussen deze groep en het moeilijk complexe IT project. De boekhoudmachine  is al lang niet meer de kern van IT functie. Het twee na slechtste is een meestal een IT man in de raad van bestuur. Deze persoon is meestal zo gericht op structurering van het beheer en vermijden van fouten dat hij vaak nee roept, zeer lange veranderingstrajecten inbouwt en door iedereen wordt verfoeit vanwege zijn weinig flexibele houding. Steeds meer gaan nu bedrijfsmensen de scepter zwaaien, ze hebben een goed idee wat er speelt in het bedrijf, zeggen niet altijd nee, zijn diplomatiek en werken zich snel in.  Onderwijs 1300,-/seconden 40 miljard per jaar.

Het ontwikkelen van de Software applicaties is de moeilijkste kunst van allemaal. Na 10 jaar is software meestal spaghetti geworden en niet onderhoudbaar. Alles wordt een probleem. Het opnieuw beginnen is dan de enige oplossing maar gebeurd echt zelfden. Dit leidt tot vreselijke gebruikers toestanden en gigantische budgetten voor het onderhoudt . De kunst van het los laten en overnieuw beginnen is iets wat management niet kan. Je hoeft alleen maar naar iets HomeBank van ABN te kijken om te zien wat ik bedoel.

Veel deelnemers noemde het probleem als een Raad v an bestuur een internet guru heeft ontmoet. Dan moet er meestal direct erna gehandeld worden en worden grote budgetten vrijgemaakt. Roel Pieper en Maurice zijn berucht. Ik niet? Toch gebeurt er dan tenminste wat en worden wegen vrijgemaakt om doordacht te handelen.

Veel deelnemers klaagden ook dat het top management internet op de werkplek niet wilde toelaten. Vaak zijn argumenten van tijdsverspilling en veiligheid het grote probleem. Positieve argumenten dat het bijna een onmisbaar hulpmiddel  is voor het werk gelden niet. Het veiligheids argument heeft meestal met een IT afdeling die vrees heeft plus te weinig kennis en het tijdverspillings argument heeft meestal te maken het beeld van de werknemers. Een telefoon als instrument was ook pas na lange tijd normaal. Oplossing: vaak het uitnodigen van management van het bevriende advocaten kantoor die het wel doen.
 
Het leukste was de discussie over het fysiek bij elkaar komen voor vergaderen. Ik vond dat niet nodig in ongeveer 60% van de gevallen. Een conference call is meestal effectiever zeker als je dan via www.webex.com de documenten met elkaar kan delen. Marcel kon zich dat niet voorstellen want body language is toch 80% van de informatie, totdat hij zelf kwam met het argument dat hij veel beter in de auto aan de telefoon met zijn vrouw praatte en als hij nadat hij thuis kwam direct allerlei andere dingen ging doen.

Sommige dingen kan IT ook helemaal niet oplossen.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel